Var det bättre förr?
En av de övernaturliga förmågor jag skulle vilja ha är att kunna resa i tiden.
Det finns så många historiska personer jag skulle vilja träffa, historiska platser jag skulle vilja besöka och framför allt epoker jag skulle vilja uppleva. Kanske har man också en undermedveten önskan om att kunna förändra historien på sina ställen.
Ibland inser jag dock att nutiden är underskattad. Och jag fylls av en enorm glädje över att jag lever just nu.
Som det här med hygien till exempel:
Toalettpappret är ett modernt påfund. Det fick sitt genombrott i världen först på 1900-talet. Innan dess använde man andra former av papper, som till exempel gamla tidningar.
Under lång tid var papper en dyrbar vana och ingenting som vanligt folk hade råd med. De fick torka sig med det som fanns till hands - som pinnar, blad, mossa eller sand.
Vad det måste ha rivit till i hugget vid varje toabesök!
I början var det svårt att lansera toapappret också, för många tyckte att det var allt för genant att fråga efter en så intim produkt i affären. Först när det började marknadsföras som en hygienprodukt för barn nådde nymodigheten en bredare publik.
Källa: "Allt om historia" nr 5/2009
Vid närmare eftertanke skulle jag nog hellre vilja ha förmågan att vara osynlig istället. Känns mer hygieniskt.
Det finns så många historiska personer jag skulle vilja träffa, historiska platser jag skulle vilja besöka och framför allt epoker jag skulle vilja uppleva. Kanske har man också en undermedveten önskan om att kunna förändra historien på sina ställen.
Ibland inser jag dock att nutiden är underskattad. Och jag fylls av en enorm glädje över att jag lever just nu.
Som det här med hygien till exempel:
Toalettpappret är ett modernt påfund. Det fick sitt genombrott i världen först på 1900-talet. Innan dess använde man andra former av papper, som till exempel gamla tidningar.
Under lång tid var papper en dyrbar vana och ingenting som vanligt folk hade råd med. De fick torka sig med det som fanns till hands - som pinnar, blad, mossa eller sand.
Vad det måste ha rivit till i hugget vid varje toabesök!
I början var det svårt att lansera toapappret också, för många tyckte att det var allt för genant att fråga efter en så intim produkt i affären. Först när det började marknadsföras som en hygienprodukt för barn nådde nymodigheten en bredare publik.
Källa: "Allt om historia" nr 5/2009
Vid närmare eftertanke skulle jag nog hellre vilja ha förmågan att vara osynlig istället. Känns mer hygieniskt.
Kommentarer
Trackback