Elgiganten snackar skit!

Som kund är jag mycket krävande. Jag vill helt enkelt ha det jag betalar för - vare sig det gäller en vara eller en tjänst. Är det så att jag inte är nöjd med varor eller tjänster som jag har betalat för, så använder jag helt enkelt någon annan nästa gång. Inga konstigheter alls.
Självklart är det åt andra hållet också. Är jag nöjd med någonting, ser jag till att berätta det också. Dels för stället jag har handlat på, dels genom att rekommendera till bekanta.

Jag bojkottade elkedjan Elgiganten för 3,5 år sedan. På livstid.
Jag köpte en mobiltelefon där (4200 kronor) vars batteri höll i 24 timmar. Utan att jag ens hade ringt med den. Sedan följde veckor av efterspel som inte ska behövas. Är jag som kund inte nöjd med min vara ska jag ha den utbytt! De ska ett ställe som Elgiganten inte ens ifrågasätta.
På grund av det extremt dåliga bemötandet jag fick från butiken (den som ligger i Bredden i Upplands Väsby - jag drar mig INTE för att hänga ut dem) ville jag till slut ha pengarna tillbaka istället för en ny mobil.

Man måste hota med rättsliga åtgärder för att få rätt mot Elgiganten. Först efter det fick jag pengarna tillbaka, kompensation för bensinpengar eftersom jag fick åka fram och tillbaka dit flera gånger och samt ett strykjärn. Jag vill understryka att det inte var en lösning som Elgiganten erbjöd mig, utan det var det jag krävde för att inte ge dem ett rejält helvete. Deras attityd var annars en axelryckning - märklig inställning med tanke på att det finns andra butiker att handla i.
Efter detta incident var förtroendet för Elgiganten lika med noll och jag har bojkottat dem för all framtid. Vilket inte spelar mig någon roll - jag kan vända mig till andra butiker när jag behöver datorer eller vitvaror.

Det är just på grund av detta som jag vet att Elgigantens marknadschef Mattias Håkansson snackar skit på ren svenska när han påstår att det är första gången han hör talas om att de systematiskt reformaterar gamla hårddiskar och säljer dem som nya (AB).

Således är både Elgigantens service och varorna de säljer rena skräpet (AB). Det är inget gott betyg. Tack o lov finns det konkurrenter till dem som tar bättre hand om sina kunder - där handlar jag i fortsättningen.
Men lite imponerad är jag över att Elgiganten vågar behandla sina kunder på det här sättet under en lågkonjunktur - det måste gå väldigt bra för dem om de har råd med det.

Kommentarer
Postat av: Trawl

Du verkar vara en ytterst trögtänkt individ.

2009-10-27 @ 21:28:34
Postat av: Maria

För att jag vill ha det jag betalar för? Tyder snarare motsatsen.

Du är anställd på Elgiganten, misstänker jag? DÄR har vi trögtänkta personer!

2009-10-27 @ 21:31:38
URL: http://princessjinx.blogg.se/
Postat av: Tim

Jag jobbar inte på El-Giganten, däremot en konkurrent till dem. Jag kan förvisso bara tala för mig och den butik jag förestår när jag säger att sånt här inte förekommer medvetet.



De gånger det trots allt hänt erbjuder vi naturligtvis kunden rejäl kompensation; oftast prisavdrag eller extra tillbehör på köpet alternativt ny produkt (om inte "kund 2" redan hunnit överanvända den innan klagomålet dyker upp, såklart).



Dock: det du ska veta är att butiken har inte alls någon formell skyldighet att omedelbart byta ut en vara, för att du inte är nöjd. Förvisso kan man tycka att det hör till god sed att så göra - särskilt med en så viktig sak som en mobil - men enligt Konsumentköplagen har "säljaren" (dvs butiken; företaget) rätt att "försöka avhjälpa felet" innan du får prisavdrag, omleverans (ny vara) eller hävt köp.



Alla mobil- och många datortillverkare lämnar s k DOA (Dead/Defect On Arrival)-garanti, vilket innebär att du under en viss period (oftast 7/14/30 dagar) kan få en ny vara rakt över disk. Dock krävs det allt som oftast i ett sådant fall att produkten är mer eller mindre i perfekt nyskick (dvs, inga skönhetsfel som inte går att "putsa" bort). Vi informerar alltid kunden om förutsättningarna för DOA; tyvärr vet jag att varken alla våra egna säljare och än mindre konkurrenternas gör det.



Tro mig, de allra flesta säljare har faktiskt kunden i fokus. Åtminstone om vi pratar om de som blir långvariga i branschen.

2009-10-27 @ 21:58:48
Postat av: Maria

Exakt min poäng, Tim (även om den tydligen inte kom fram i mitt inlägg). Enligt Konsumentköplagen var Elgiganten skyldiga att försöka avhjälpa felet, vilket de var totalt ointresserade av att göra. Det är då man själv som kund får berätta om denna lag för säljarna (och i det här fallet, butikschefen).



Och just på Elgiganten i Upplands Väsby (uppenbarligen på andra ställen i landet med) har man INTE kunden i fokus - de har en nonchalant attityd över lag. Men det glädjer mig att det finns säljare på andra ställen som har det.



Poängen är att det inte är några problem - det är bara att spendera sina pengar på andra ställen. Det valet har man ju när konkurrensen är fri.

2009-10-27 @ 22:32:31
URL: http://princessjinx.blogg.se/
Postat av: kiki

allt för många butiker beter sig illa mot kunder tycker jag. Lyckligtvis finns det ljusglimtar här och där :)

2009-10-27 @ 23:06:54
URL: http://varulven.blogg.se/
Postat av: kahba

Till Trawl:



Hållkäften

2010-05-21 @ 17:44:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0