Jag vill njuta av min pension, Mona

När jag var runt 28 år var jag ner till banken i ett ärende. De passade då på att gå igenom min ekonomi och föreslog att jag skulle börja pensionspara. Min spontana reaktion var då: "Varför?! Ingen i min generation kommer ens att bli pensionär!".

Nu kan denna reaktion anses vara pessimistisk, men om man ser på hur min generation - och framför allt curlingbarnen som kommer efter oss - lever, känns det mer realistiskt.
För det första håller vi på att stressa ihjäl oss. Vi har press på oss att hinna med karriärer, familjeliv, socialt umgänge. Det i kombination med att vår kosthållning är rent katastrofal talar sitt tydliga språk: hjärtproblemen letar sig ner i åldrarna.
På grund av just stress och dåliga matvanor tror jag att medellivslängden för oss kommer att sjunka.

Det är ett skrämmande facit. Då vill Mona Sahlin att vi ska jobba MER (SvD). Motiveringen är "för att rädda välfärden".
Till vilket pris som helst?

Jag ser flera andra områden där man kan få in pengar till staten. Bland annat genom att höja momsen på skräpmat. Det fungerar med cigaretter och snus - det borde rimligtvis fungera på osund mat. Låt en chokladkaka kosta hundra spänn, läsk borde kosta lika mycket som alkohol och sälj en påse chips för en förmögenhet.
Inte nog med att det skulle ge klirr i kassan - vi skulle också få en mer hälsosam befolkning som faktiskt skulle få möjligheten att kunna bli pensionärer över huvud taget.

Det räcker med att jobba tills man är max 65 år.  Om jag har förmånen att få bli pensionär ska jag göra det allra bästa av de åren och bara ägna mig åt det jag tycker om. Denna period i livet ska man inte jobba, utan bara njuta av tillvaron.

Kommentarer
Postat av: Bergatorparen

Jag har tänkt samma sak. Det handlar dessutom alltid om att "... för att vi skall klara välfärden". I regeringsfrågan har vi inte valet mellan pest och kolera, men mellan AIDS och Ebola :(

Jag tror vi måste börja ta kontrollen över våra egna liv och sätta gränser. Bara en tanke ;)

2009-10-27 @ 19:42:38
URL: http://bloggis.se/bergatorparen
Postat av: Maria

Det var verkligen en korrekt beskrivning av vad vi har att välja emellan i valet.

Snart får jag göra en egen politisk karriär så det blir någon ordning!

2009-10-27 @ 19:45:39
URL: http://princessjinx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0