Kulturfyran om Nobelpris

Veckans stora samtalsämne är utan tvekan Nobelpriset. Jag misstänker att just litteraturpriset (som Kulturfyran handlar om den här gången) hamnar lite i skymundan just nu av det kontroversiella valet av Fredspristagare. Annars brukar priset i litteratur vara det mest omdebatterade.

Här är min Kulturfyra om Nobelpriset:

1. Har du läst någonting av Herta Müller som fick Nobelpriset i litteratur?

Nej, inte ännu. Däremot har jag läst mycket om henne den senaste veckan, och hon har minst sagt haft ett händelserikt liv. Jag kan inte uttala mig någonting om hennes skrivande förmåga, men det känns alltid som ett bra beslut när en författare som levt under förtryck får priset. På så sätt uppmärksammar man yttrandefriheten som borde vara en rättighet för alla.

2. Hur många Nobelpristagare har du läst böcker av?

Fler än jag trodde, när jag gick igenom listan över pristagare genom åren. Till favoriterna på den tillhör John Steinbeck, Toni Morrison och T.S Eliot.
Två av dem jag har läst - Boris Pasternak och Jean-Paul Sartre - har fått priset men tackat nej till det.
Det mest överraskande namnet på listan är Winston Churchill som fick priset 1953. Jag måste leta upp hur motiveringen till det löd.

3. Har du någon favorit som du skulle vilja fick Nobelpriset?

Självklart Joyce Carol Oates. Väldigt många skulle utbrista "ÄNTLIGEN" utan sarksam i tonen då. Hon är en oerhört skicklig och nyanserad författare - dessvärre är hon alldeles för känd. Det har tyvärr blivit ett hinder för många duktiga författare som är värda priset - att de helt enkelt är för omtyckta. Man tycker inte att det borde vara ett hinder - snarare tvärtom.
Men Nobelpriset i litteratur är allt annat än "folkets" pris.

4. Vilken bok läser du just nu?

Jag håller precis på med de sista kapitlen i Mats Strandbergs "Halva liv". Mycket läsvärd. Sedan har jag en stor bokhög som väntar på att bli läst hemma. Just nu lutar det mest åt att jag börjar att läsa Lars Bill Lundholms senaste, "Gamla stan morden".
Nästa vecka ser jag fram emot att få Simon Becketts "Dödens viskningar" i brevlådan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0