Litteratursamtal i kväll om "chicklitt"

Ikväll anordnar bokcirklar.se ett litteratursamtal på Kulturhuset i Stockholm. De ska prata om kvinnlig vänskap i litteraturen och begreppet "chicklitt", eller "chiclit" om man så vill.
En av dem som kommer att delta är krönikören och författaren Mats Strandberg. Jag håller precis på att läsa hans senaste bok "Halva liv".

Jag tror att detta kommer att bli en riktigt intressant kväll. Det finns vansinnigt mycket skräp inom genren "chicklitt" men samtidigt är det många böcker som lite oförtjänt får hamna i det facket. Begreppet har tyvärr fått en negativ klang, ungefär som "tantsnusket" (med Jackie Collins i täten) hade på 80-talet.

Den kanske mest kända "chicklitt"-författaren idag är irlänska Marian Keyes. Personligen tycker jag att hennes böcker håller väldigt hög klass - hon har förmågan att väva in allvarliga ämnen med en humoristisk underton. Hon har bjudit mig på många skratt och mycket underhållning.

Förhoppningsvis kommer denna kväll att bjuda på det också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0