Reflex-fetischist

Jag är reflex-fetischist. Nu talar jag om sådana reflexer som man ska ha på sig när det är mörkt ute. Man syns inte annars - tro mig.
För ett par år sedan införde man en lag som säger att bilister ska lämna företräde för gångtrafikanter på övergångsställen som saknar signalljus. Bra lag, men man tänkte aldrig på att införa ett krav på att bära reflexer. Det är nämligen svårt för bilisterna att upptäcka en person som inte syns - hur sakta de än kör.

Härom vintern blev en person påkörd av en bil nära mitt hus. På ett övergångsställe. När jag kom till platsen hade personen i fråga fått hjälp, men jag gick ändå fram för att se om det var någonting jag kunde göra. Och vad upptäcker jag? Jo, självklart saknade den olycksdrabbade reflexer. Det är vid sådana tillfällen man har lust att säga: "Vad var det jag sa?". Men man låter bli i förhoppning att denne person har lärt sig något - även om man inte kan vara alldeles för säker på det.

Det är nämligen lite oansvarigt av gångtrafikanterna att låta bli att bära reflexer - händer det en olycka får bilisten all skuld. Det är inte rättvist.

Dem jag tycker allra mest synd om är hundarna. De kan inte sätta på sig reflexer själva. Jag blir illa berörd när jag ser en hundägare som inte bryr sig mer om sina djur och som utsätter dem för denna fara.

Så, på med reflexer. Lys som julgranar. Både för er egen och andras skull.



Kommentarer
Postat av: G.E Online

Jag ser reflexer som en självklarhet både på mig, Madde, Melvin och våra fyra hundar. Det är en billig livförsäkring.

2009-10-17 @ 21:08:13
URL: http://www.agilityforum.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0