Lilla O´s enkät om böcker som väcker känslor

Lilla O har sammanställt en rolig - men faktiskt ganska svår - enkät om böcker som väcker känslor. Här är mina svar:

En bok som...

1. ...fick mig att skratta:

Marian Keyes böcker bjuder alltid på ett skratt, även dem som tar upp allvarliga ämnen som missbruk och misshandel. Men hon lyckas trots det väva in roliga dialoger på ett mycket skickligt sätt. Ska jag välja en favoritbok av henne blir det "När Lucy Sullivan skulle gifta sig" - där skrattade jag boken igenom.

2. ...fick mig att gråta:

Jag grät floder när jag läste Cecelia Aherns "PS Jag älskar dig". En bok som handlar om hur man tar sig tillbaka från en förlust av någon man älskar. Jag läste den under en mycket märklig period i mitt liv och därför kanske känslorna blev lite mer påtagliga, men faktum är att jag kände mig stärkt efter att ha läst den.

3. ...gjorde mig riktigt arg:

"American psyko" av Brett Easton Ellis.
Jag hade förväntat mig en spänningsroman och upptäckte till min fasa att det var en satir och inom den genren är det bara George Orwell som har lyckats.

4. ...fick mig att vilja besöka platsen där den utspelades:

Här finns det massor av böcker att välja på - många författare är mycket duktiga på att beskriva miljöerna i sitt hemland eller sin hemstad med en kärlek som gör att man vill besöka dem.
Ska jag välja en så får det bli "Da Vinci-koden" av Dan Brown. Boken i sig är en litterär katastrof, men behållningen jag hade av den efteråt var att jag blev nyfiken på de platser som skildrades i boken. 

5. ...handlar om en historisk tid som jag tycker om:

Det kanske inte är allt för länge sedan historiskt, men jag läste en bok som tonåring som verkligen fick mig att vilja uppleva 1960-talet. Den hette "Beatles" och var skriven av en norrman vid namn Lars Saabye Christensen. Boken är inte alls en biografi om gruppen The Beatles som man kan tro, utan är en fantastisk roman om vänskap under tidseran då gruppen stod på toppen av sin karriär.

6. ...ångrar att jag läste ut:

Där har jag två: Dels "American psyko" som jag redan har nämnt, men även "Hannibal" av Thomas Harris. Hans andra två böcker - "Röd drake" och "När lammen tystnar" - är bland det bästa jag har läst. Jag kan knappt tro att "Hannibal" är skriven av samma författare. En ren katastrof, både innehållsmässigt och litterärt.

7. ...finns i mina tankar trots att det var länge sedan jag läste den:

Det finns en del böcker som jag läste i tonåren som har etsat sig fast i minnet på grund av att de påverkade mig så mycket då. Bland dem finns George Orwells "1984" och JD Salingers "Räddaren i nöden". "Inte som andra döttrar" av Nancy Spungen gjorde ett enormt intryck på mig också då - en mammas tragiska berättelse om en dotter som dels var mycket annorlunda, dels gick en tidig död till mötes. Därför finns den kvar i mitt minne fortfarande.

8. ...har väntat i bokhyllan riktigt länge:

Det finns ett helt gäng där nu. Men den boken som har väntat längst på att bli läst är Joyce Carol Oates "Blonde". Den har väntat på att bli läst i säkert nio år. Jag har inte kommit mig för, trots att den är så rosad både av kritiker och läsare. Mitt mål är att läsa ut den innan årets slut.

9. ...som jag inte förstår att så många tycker om:

Otäcka verklighetsskildringar över lag. Som "Pojken som kallades Det"-serien. Sedan har jag - tyvärr - väldigt svårt för Håkan Nesser.

10. ...som jag tycker att alla ska läsa:

Självklart Bibeln. Även om man inte är troende så innehåller denna bok allt. Romantik, spänning, mord, moraliska frågor, vägledning.
Ett axplock bland romaner jag tycker att man ska ha läst: George Orwells "1984", "Gökboet" av Ken Kesey, "Öster om Eden" av John Steinbeck, någonting av Agatha Christie för hon lade hela grunden för spänningsgenren samt Stieg Larssons Millenium-triologi.

HÄR kan du läsa Lilla O´s egna svar på samma enkät.


Kommentarer
Postat av: Lilla O

Märkte själv att det blev lite svårt att svara på vissa frågor när jag själv svarade. Kul att tänka igenom gamla böcker ändå. Grät mig också igenom PS I love you, men har inte alls gillat hennes andra böcker.

2009-09-09 @ 20:34:59
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0