Är snöplogning verkligen så 1984?

Enligt uppgift (ja, nu kanske de inte kommer ifrån de mest tillförlitliga källorna eftersom jag har läst detta i kvällspressen, men ett litet korn av sanning finns nog i påståendet) så är det både den kallaste och snörikaste vintern i Sverige på 50 år. Vilket innebär att inte ens jag har upplevt en liknande vinter.
Därför har jag viss förståelse för att man kanske inte har resurser nog i kommunerna på dessa breddgrader att hålla gator och trottoarer åk- och promenadvänliga. Vi är helt enkelt inte vana vid den här mängden snö. En traditionell vinter i trakterna kring huvudstaden är blöt och grå. På sin höjd har vi någon dag per vinter då det snöar, men i regel försvinner den nästan omedelbart eftersom det är för varmt för att den ska ligga kvar.

I år är det allt annat än en traditionell Stockholmsvinter. Och trots att vi har haft ofantligt mycket snö och kyla konstant i två månader så står vi fortfarande utan lösning på problemet. Vi har ingen aaaaning om hur man plogar bort snön. På fullt allvar.

Alldeles nyss skulle jag ut på en kort promenad. Fram och tillbaka till biblioteket, med en kort avstickare till Pan-ica. Uppskattningsvis ligger det 20 cm snö på trottoarerna. Oavsett ålder så är just snömodd ett ganska utmanande underlag att gå på. Man får dels ta i för att ta sig någon vart, dels får man parera stegen försiktigt så att man inte halkar och slår ihjäl sig.

Det gick relativt bra för mig (även om jag snarast borde gå och bikta mig eftersom jag tog Herrens namn in vain flera gånger och använde så många svordomar att jag skulle få den mest luttrade sjöman att rodna). Jag kommer nog undan med en rejäl träningsvärk i lår och vader i ett par dagar framöver.
Men jag tänkte på dem som inte har lika starka ben eller förutsättningar att ta sig fram lika lätt. Som de små söta damerna med lila hår och rullatorer. De kan inte vara speciellt mobila den här vintern. Faktum är att de måste utsätta sig för livsfara så fort de sätter foten utanför hemmet.

Arma människor! Ska de på fullt allvar behöva vara fångar i sitt eget hem en hel vinter bara för att vi inte kan lära oss att ploga bort snön ordentligt?

Vi måste få tillbaka plogningen på tapeten igen. Kan man ha en 80-talsrevival utan att skämmas, så kan man också anamma den fina traditionen med att ploga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0