Inte en lika positiv trend

16,3 miljarder. Sexton komma tre miljarder. Det är antalet sms som svenskar skickade förra året (Ex).

Jag accepterar sms till en viss gräns. Som när man är i en offentlig miljö, till exempel sitter på bussen eller tåget. Då föredrar jag att sms:a om jag skulle behöva det (det är sällan situationen uppstår då någonting är så pass viktigt att det inte kan vänta i ett par minuter). Fortfarande har jag svårt att lyssna på privata telefonsamtal som görs till allmänhetens belyssnande (förstår människor inte att vi andra hör vad de säger när de pratar i mobilen eller bryr de sig helt enkelt inte om att främlingar får ta del av deras privata bekymmer?).

Men jag vägrar att kommunicera via sms.

Bägaren rann över på allvar på min födelsedag för ett par år sedan då en väninna sms:ade mig en liten grattis-hälsning med följande fras att hon var "för trött" för att uppvakta mig.
Det är höjden av nonchalans. När man inte ens orkar ringa ett samtal som knappt kommer att ta två minuter.

Dessutom bäddar sms-kommunikation för missförstånd.

Men visst finns det fördelar med sms också: Det måste ju vara det säkraste preventivmedlet någonsin. Utan fysiskt umgänge blir det varken oönskade graviditeter eller könssjukdomar.
Medge dock att det är bra mycket tråkigare än The Real Thing.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0