SVT´s hån mot hovet

Inte för en sekund betvivlar jag att beslutsfattarna på den statliga televisionen SVT tillhör det block som vill avskaffa monarkin. Men att visa sitt ställningstagande genom att låta hästflinet Linda Nyberg leda sändningarna från bröllopet den 19 juni, är bara barnsligt.

Jag minns när Nyberg gjorde någon form av kungliga repotage i tv (minns inte kanalen) för ett par år sedan och stalkade prins Charles och hans gemål med sitt hysteriska fnitter. Till den milda grad att vakter fick ge henne en tillsägelse. Mina sympatier för Charles har alltid varit begränsade men vid det tillfället led jag med karlen och höll jag på att kväva mig själv i skämskudden (han är, trots allt, pappa till Dianas söner).

SVT har faktiskt resurser att göra någonting riktigt bra av denna sändning. Ändå väljer man ett rent bedrövligt ankare till denna historiska händelse. Det gör riktigt ont i mitt hjärta att jag ska behöva bevittna min framtida drottnings bröllop ackompanjerat av hysteriskt fnitter och spåniga kommentarer.
Inte för att jag tror att det hade blivit bättre om TV4 hade fått ansvaret för sändningarna. Där är det tydligen bara surcitronen Malou von Sivers som får de prestigefyllde uppdragen, trots att hon är sämst lämpad.

Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling har låtit meddela att de kommer att göra en intervju inför bröllopet (AB). Och risken är stor att även det uppdraget hamnar hos Nyberg.
Trots sin trångsynthet och politiska korrekthet har SVT många begåvade medarbetare som skulle kunna genomföra detta uppdrag miljoner gånger bättre än Nyberg (på rak arm kan jag inte komma på någon som skulle kunna göra det sämre). Ingen har väl glömt bort vilken fantastisk intervjuare Stina Lundberg-Dabrowski är? Eller vem kan annat än älska Mark Levengood för hans genuina intresse för den svenska kungafamiljen? Minns ni glädjen Kristian Luuk visade när han hade kronprinsessan som gäst i sin talk-show?

Att låta Linda Nyberg kommentera kronprinsessans bröllop är ett hån från SVT´s sida. Skulle de även låta henne intervjua kronprinsesseparet skulle det rent av vara respektlöst.



Stina, kom tillbaka!


Kommentarer
Postat av: Tomas R

Underbart hjärtat - precis min åsikt också!!! Puss

2010-03-20 @ 18:07:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0