Karma is gonna get you

På min arbetsplats - 10 000 meter upp i luften - var det i förmiddags en ung man som satte i halsen och höll på att kvävas. En medpassagerare på raden bakom reagerade blixtsnabbt och utförde Heimlich på yngligen som började att andas igen och undkom med blotta förskräckelsen.

Efteråt flygningen tänkte jag på denna medpassagerare. Hans snabba och instinktiva reaktion kanske räddade en ung man från att kvävas. Vilken hjälte! Det är sådana människor man önskar all lycka i livet. Och jag tror starkt på karma. En vacker dag får han sin belöning.

På bussen hem läser jag Aftonbladets nätupplaga. Där får jag en dos av det totalt motsatta till medmänsklighet:
en person blir misshandlad men ingen ingriper (AB).
Lika mycket som jag tror på karma tror jag även att det finns en speciell plats i helvetet för människor som inte hjälper andra människor.

Vi behöver ingen civilkuragelag. Karma tar hand om det åt oss.

Kommentarer
Postat av: Peter Ingestad

http://skyddsrummet2.blogspot.com/



mandelbrot

2011-04-26 @ 08:53:24
URL: http://screenfonds.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0