Svenskarnas resande och det sunda förnuftet
Just när det gäller resande tänker svenska folket inte längre än vad näsan räcker (förmodligen i många andra frågor också). De ser ett billigt biljettpris - som till exempel hos Ryanair - men tänker aldrig på att den totala summan för resan blir ungefär densamma som hos andra aktörer.
Svenskar vill gärna resa men är inte så pigga på att betala för det.
Vad man än köper för tjänst, vara eller produkt måste man alltid tänka på den gyllene regeln:
You get what you are paying for
Betalar man ett par hundralappar för att åka över till London kan man inte förvänta sig att bli bemött med ett glas champagne ombord (tro mig - jag har varit med om det mer än en gång). Man får helt enkelt acceptera att allting då kostar. Till och med vatten.
Det är nämligen så flygbolagen kompenserar för de låga biljettpriserna. Inget konstigt alls. Någonstans ifrån måste inkomsterna komma.
Att driva ett flygbolag är ingen ideell verksamhet. Trots att många svenskar faktiskt verkar tro det.
Men konkurrensen mellan flygbolagen är faktiskt till de resandes fördel. Här kan man verkligen välja och vraka för att få sina behov tillfredsställda. Tycker man att det är bedrövligt att behöva betala för en flaska vatten ombord kan man istället välja att köpa att köpa en biljett med ett annat flygbolag för några tusen kronor mer och få vattnet serverat gratis (att det sedan gör vattnet perverst dyrt ser den resenären gärna förbi).
När det gäller SJ (och SL som går under samma kategori - same shit, different name) så står de utan konkurrens. De kan ta ut hutlösa priser för sina biljetter, aldrig passa tidtabeller och anställa personal utan det minsta sunt förnuft och ändå komma undan med det.
För vill man resa med tåg så är SJ det enda alternativ som finns.
Fördelen med SJ är att det är statligt vilket innebär att det i praktiken ägs av oss skattebetalare och röstberättigade.
Här har vi makten att vara osvenska och slå näven i bordet istället för att böja oss framåt och gilla läget (som vi vanligtvis gör när någonting inte faller oss i smaken).
SJ - och framför allt vi - skulle må bra av konkurrens.
Mitt ovärderliga råd till SJ´s anställda (samt alla andra arbetande människor) är:
Ta med det sunda förnuftet till arbetet. Det gör liksom ingen nytta hemma när ni arbetar.
(AB, AB, DN, DN)
Svenskar vill gärna resa men är inte så pigga på att betala för det.
Vad man än köper för tjänst, vara eller produkt måste man alltid tänka på den gyllene regeln:
You get what you are paying for
Betalar man ett par hundralappar för att åka över till London kan man inte förvänta sig att bli bemött med ett glas champagne ombord (tro mig - jag har varit med om det mer än en gång). Man får helt enkelt acceptera att allting då kostar. Till och med vatten.
Det är nämligen så flygbolagen kompenserar för de låga biljettpriserna. Inget konstigt alls. Någonstans ifrån måste inkomsterna komma.
Att driva ett flygbolag är ingen ideell verksamhet. Trots att många svenskar faktiskt verkar tro det.
Men konkurrensen mellan flygbolagen är faktiskt till de resandes fördel. Här kan man verkligen välja och vraka för att få sina behov tillfredsställda. Tycker man att det är bedrövligt att behöva betala för en flaska vatten ombord kan man istället välja att köpa att köpa en biljett med ett annat flygbolag för några tusen kronor mer och få vattnet serverat gratis (att det sedan gör vattnet perverst dyrt ser den resenären gärna förbi).
När det gäller SJ (och SL som går under samma kategori - same shit, different name) så står de utan konkurrens. De kan ta ut hutlösa priser för sina biljetter, aldrig passa tidtabeller och anställa personal utan det minsta sunt förnuft och ändå komma undan med det.
För vill man resa med tåg så är SJ det enda alternativ som finns.
Fördelen med SJ är att det är statligt vilket innebär att det i praktiken ägs av oss skattebetalare och röstberättigade.
Här har vi makten att vara osvenska och slå näven i bordet istället för att böja oss framåt och gilla läget (som vi vanligtvis gör när någonting inte faller oss i smaken).
SJ - och framför allt vi - skulle må bra av konkurrens.
Mitt ovärderliga råd till SJ´s anställda (samt alla andra arbetande människor) är:
Ta med det sunda förnuftet till arbetet. Det gör liksom ingen nytta hemma när ni arbetar.
(AB, AB, DN, DN)
Kommentarer
Postat av: viktor w
Joseph Vissarionovich Djugashvilis (Stalin) tes: "För de flesta människor är förnuft inget annat än deras egna meningar." :-)
Postat av: Bo
SAS tar betalt för ett glas vatten i Y-klass.
Det är jävligt snålt trots dina förklaringar om
bolagens ekonomitänk.
Postat av: tvillingmamma
Kolla videon: http://blogg.mama.nu/katarinaekholm/2011/08/04/sj-slanger-av-barn-fran-tag-video/
Postat av: Maria
Bo, det är nog mer än nödvändighet än snålhet eftersom SAS har varit tvungna att sänka priserna på sina biljetter i Y-class till samma nivå som lågpriskonkurrenter för att behålla sina kunder.
Men hos dem har du i alla fall chansen att kunna köpa dig en dyrare C-klassbiljett och få ditt vatten gratis.
Trackback