Tobleronekladdkaka

Jag hade jourtjänstgöring igår på förmiddagen. Man blir ju lite låst och kan inte göra några längre utflykter då men jag ägnade dagen till att fixa lite i köket.
Bland annat gjorde jag en Tobleronekladdkaka.

Det finns hur många varianter som helst på klassiska kladdkakor så välj en som du själv tycker om. Den jag valde att göra blev inte alls så kladdig som jag hade önskat.

INGREDIENSER:

100 gram smör/margarin
2 ägg
3 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
en nypa salt

125 gram Toblerone
3 msk grädde
skalet av en citron

GÖR SÅ HÄR:

Gör själva kladdkakan först (antingen enligt recept ovan eller en egen favorit). Vispa ägg och socker fluffigt. Smält smöret och häll i smeten. Tillsätt sedan alla torra ingredienser och rör till en slät smet. Häll smeten i en smörad och bröad form med löstagbar kant.
Grädda på 200 grader i 15-20 minuter. Låt svalna.

Tobleroneglasyren gör man så här: smält chokladen och grädden tillsammans i en kastrull. Riv i citronskal. Låt svalna lite grann och bred sedan över kladdkakan.
Ställ in i kylen.

Kakan ska vara kall när den serveras med lättvispad grädde.


Kommentarer
Postat av: Anastasia

Har precis gjort en sån...Får se om killen friar när han smakat ;)

Tack för receptet :D

2011-08-19 @ 13:32:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0