Mycket lovande deckardebut

Kristina Ohlssons deckardebut "Askungar" har legat hemma ett tag och väntat på att bli läst. Redan efter ett par sidor ställde jag mig frågan: "Varför har jag inte läst denna tidigare?".

Handlingen i "Askungar" tar sin början när en liten flicka försvinner från ett tåg som kommer in till Stockholms centralstation. Genast påbörjas sökandet av flickan i ledning av kommissarie Alex Recht. Ganska omgående står det klart att fallet har ondare motiv än någon i utredningsgruppen kunnat ana.

Kristina Ohlsson har snickrat ihop en lovande deckardebut. Tempot i boken är högt och intensivt. Som läsare vill man inte lägga den ifrån sig trots att den emellanåt är rysligt otäck.
Vi får följa polisernas arbete, deras tankar och privata liv. Men Ohlsson går inte i den klassiska deckarfällan att ägna för stor vikt vid dessa personer utan låter själva intrigen i boken vara huvudperson.

Jag ser verkligen fram emot att läsa Kristina Ohlsson två uppföljare så snart som möjligt.

BETYG: 3+ av 5

Askungar
Bild lånad av Adlibris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0