Kristina Ohlsson imponerar i deckardjungeln

Kristina Ohlssons deckardebut "Askungar" imponerade mycket på mig. Den var välskriven, genomtänkt och oerhört spännande från början till slut.
Ohlsson är ett välkommet tillskott i den svenska deckardjungeln då idéerna för många - tyvärr många kvinnliga -spänningsförfattare har börjat sina och deras alster känns som de är skrivna efter en viss mall, på rutin.

Därför är jag nästan helt lyrisk efter att ha läst uppföljaren till "Askungar", "Tusenskönor". Här är Ohlsson nämligen snäppet vassare än i debuten. För att inte säga helt briljant!
Jag tror att nyckeln till det lyckade resultatet är att intrigen känns så genomtänkt. Då man ibland läser många "erkända" (med betoning på "kända") författare vars böcker sålts i miljonupplagor får man känslan av att de emellanåt skriver ner en helt obegriplig historia under kortast möjliga tid för att de har en penningkåt förläggare som står och flåsar dem i nacken.

Den känslan slipper man helt i "Tusenskönor". Trots att jag stundom är helt matt av den intensiva spänningen i boken och funderar över hur Ohlsson ska lyckas väva ihop trådarna på slutet så är det verkligen det hon gör. Och så skickligt sedan.

I "Tusenskönor" får vi följa tre till synes separata historier:

Ett äldre prästpar hittas ihjälskjutna i sitt hem vid Odenplan i Stockholm. Vid första anblicken ser det ut som om mannen först dödat sin hustru för att sedan ta sitt eget liv.
Ali har flytt från ett brinnande Irak och sitter inlåst i en lägenhet i Sverige med drömmen om en ny framtid.
I Bangkok befinner sig en svensk kvinna vars identitet någon försöker radera.

Vi får återigen stifta bekantskap med poliserna från förra boken och inte heller här i uppföljaren tar de för stor plats även om vi nu börjar få känna dem lite bättre i en lagom dos.

Finns det någonting negativt med boken? Ja, det ska i så fall vara att jag inte kunde lägga den ifrån mig! "Tusenskönor" är en så kallad "bladvändare" utan dess like. Så mitt råd till er som ska läsa den blir: se till att göra det när ni har gott om tid. Allt annat än läsandet kommer nämligen att bortprioriteras.

BETYG: 4 av 5

Tusenskönor
Bild lånad av Adlibris. Finns även i pocket.





Kommentarer
Postat av: Pia Ahlsten

Hej! vad rolig din blogg är. lär definitivt läsa dina inlägg igen! =) Ha en trevlig helg :p

2011-06-30 @ 09:59:08
URL: http://jade.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0