Lyxiga lussekatter

Årets första sats med lussekatter är nu bakade. Jag gör dem med gammaldags mjölk för att få en lite lyxigare känsla. För första gången testade jag att kalljäsa degen. Det tar lite längre tid men var väntan värd.

INGREDIENSER:

50 gram jäst
5 dl gammeldags mjölk
100 gram rumsvarmt smör/margarin
250 gram kesella
1 gram saffran
2 dl vit sirap
1 nypa salt
vetemjöl (cirka 17 dl står det i andra recept - jag häller i tills jag är nöjd med degen)

Valfritt: 50 gram smält margarin att ha på degen under tiden den jäser

ägg
russin

GÖR SÅ HÄR:

Smula ner jästen i en bunke. Rör i mjölken (det skadar inte om det stått framme ett tag - den behöver inte vara iskall!) tills jästen löst upp sig. Tillsätt salt, vit sirap, saffran, kesella och smör. Rör om en stund (det är till fördel att använda sin Kitchen Aid när man gör dessa degar).
Häll sedan i mjölet under omrörning. Låt sedan Kitchen Aiden få jobba i cirka 10 minuter innan degen ska vila under bakduk. Jag lät den jäsa lite mer än en timme.
Baka sedan ut degen till valfri form av lussekatter (mina blev gigantiska!). Låt dem jäsa en gång till under bakduk i cirka 30 minuter. Pensla sedan med uppvispat ägg och stoppa i russinen. Grädda 8-10 minuter på 225 grader.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0