Tupplur blev kladdkaksmuffins med havretäcke

Egentligen borde jag ha lagt mig ner och sovit i ett par timmar nu på förmiddagen när jag kom hem från jobbet. Sömnen i natt var ganska dålig.
Men istället började jag att söka recept på nätet. Jag är nämligen mycket sugen på att göra pistagemuffins. Så långt kom jag dock inte för jag fastnade för ett annat recept: Kladdkaksmuffins med havretäcke.

Enkla att göra och tar inte speciellt lång tid. Det blir cirka 10 muffins.

INGREDIENSER:

Muffins:
100 gram margarin/smör
100 gram mörk choklad (gärna Marabou´s som är fantastisk att baka med)
2 ägg
2 dl strösocker
1,5 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
(50 gram hackad vit choklad)

Havretäcke:

100 gram margarin/smör
1 dl socker
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk
3 dl havregryn

GÖR SÅ HÄR:

1. Placera 10 söta muffinsformar i en muffinsplåt (har ni ingen så rekommenderar jag er att investera i en - ni kommer inte att ångra er!).

2. Smält margarin/smör på svag värme och lägg i chokladbitar. Rör om tills chokladen smält och ställ kastrullen åt sidan.

3. Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Rör sedan i mjölet och slutligen chokladsmeten (samt hackad vit choklad om man vill ha det i. Jag hittade en liten bit i kylen som jag inte visste vad jag skulle göra av).

4. Klicka ut smeten i formarna (fyll ungefär halva) och grädda i cirka 8 minuter på 200 grader.

5. Förbered havretäcket: Smält margarin/smör på svag värme tills det smält. Ta sedan av plattan och rör i alla andra ingredienser till en smet.

6. Klicka sedan havretäcket över muffinsarna och grädda ytterligare 10 minuter.

Klart!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0