Vitlöksrostade pitabröd med auberginedipp

För mig var det lördagkväll igår. Därför gjorde jag i ordning lite snacks att ha framför tvn på kvällen, inspirerad av ett recept från Donal Skehan: Vitlöksrostade pitabröd med auberginedipp.

INGREDIENSER DIPPEN:

2 aubergine
2 vitlöksklyftor
saft från ½ citron
1 msk olivolja
havssalt och nymalen svartpeppar
2 msk naturell yogurt
2 msk hackad färsk koriander

GÖR SÅ HÄR:

Sätt ugnen på 200 grader. Picka lite hål i auberginerna med en gaffel, lägg dem på en ugnsfast form och rosta i ugnen i 40 minuter tills de är mjuka.
Ta ur auberginerna ur ugnen och låt dem svalna (jag förberedde detta moment redan på förmiddagen).
Skrapa sedan ur köttet ur skalet och lägg det i en skål. Tillsätt pressad vitlök, citronsaft och olivolja. Mixa ihop med en mixerstav. Smaka av med salt och svartpeppar.
Rör slutligen ner yogurt och hackad koriander.

PITABRÖDEN:

6 fullkornspitabröd (grovt skivade)
3 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
torkad oregano efter smak
havssalt och nymalen svartpeppar

Skär upp brödet i bitar. Blanda alla ingredienser i en skål och pensla på oljeblandningen på brödet. Lägg det på en ugnsfast form. Strö på mer salt om så önskar. Rosta i ugnen på 200 grader i cirka 12 minuter.

Godare och nyttigare än chips med dipp!


Kommentarer
Postat av: Tress

Åh det måste jag prova!

2012-04-26 @ 10:47:13
URL: http://detljuvalivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0