GI på italienska: auberginegratäng med kalvfärs

Jag älskar det italienska köket men tyvärr är vita kolhydrater ingenting min kropp mår bra av (och just vita kolhydrater känns som grundstommen för italienarna). Då får man vara lite påhittig och försöka anpassa dessa fantastiska maträtter till en mer GI-inriktad måltid. Häromdagen försökte jag göra mitt bästa att GI-anpassa ett recept av Paolo Roberto (från Aftonbladet).
I originalreceptet ska det bland annat vara bröd men även utan det blev denna maträtt gudomligt god: Melanzane al forno con carne tritata di vitello (auberginegratäng med kalvfärs och tomatsås).
Fördelen med den är också att man kan förbereda vissa moment innan, typ tomatsåsen och bryna kalvfärsen.
 
INGREDIENSER:
 
500 gram passerade tomater
1 gul lök
lite olivolja
salt
 
2 auberginer
500 gram kalvfärs
1 ägg
0,5 dl mjölk (hade bara minimjölk hemma och det fungerade utmärkt)
1 dl parmesanost
1,5 msk pinjenötter (jag hade nog i mer än så...)
salt
svartpeppar
 
GÖR SÅ HÄR:
 
Tomatsås: Dela löken i fyra delar. Fräs den i lite olivolja utan att den får för mycket färg. Sänk värmen och häll i passerade tomater och salt. Låt koka på svag värme i cirka en halvtimme. Ta upp och kasta lökbitarna.
 
Skölj auberginerna och skär dem på längden i ½ cm tjocka skivor. Lägg dem på hushållspapper och salta dem lite lätt  - då kommer den beska saften upp. Låt ligga i ca 30 minuter och torka bort saften med hushållspapper med jämna mellanrum.
Stek sedan aubergineskivorna i ugnen tills de blivit mjuka (på 225 grader).
 
Bryn kalvfärsen i ett par droppar olivolja i 2-3 minuter. Häll över färsen i en skål och låt svalna (detta moment kan ju göras dagen innan om man så vill). Tillsätt därefter ägg, parmesanost, mjölk och pinjenötter. Smaka av med salt och svartpeppar.
 
Själva gratängen: Häll lite av tomatsåsen i botten på en ugnsfast form. Lägg i aubergineskivor och fördela färsblandningen över. Toppa med resten av tomatsåsen.
Gratinera i ugnen på 225 grader i 15-20 minuter.
 
Tyvärr gör inte bilderna jag tagit den fantastiska maträtten rättvisa.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0