Italiensk kladdkaka

Idag firas det i familjen. Mamma fyller år och även min käre vän Charlie.
För att fira mamma gjorde jag en italiensk kladdkaka med pinjenötter och havssalt. Men hon får vänta med att smaka den tills i morgon eftersom den gärna ska stå i kylen ett dygn minst (hann inte baka den igår kväll eftersom jag var tvungen att åka iväg och köpa en ny TV).

Nåväl, här har ni receptet:

INGREDIENSER:

4 ägg
2 dl strösocker
2 dl rapsolja
300 gram mörk choklad
2 dl vetemjöl (eller mandelmjöl)
1 krm salt
50 gram pinjenötter
havssalt

GÖR SÅ HÄR:

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en form med olja.
2. Rör ägg och socker försiktigt, det ska inte bli poröst. Rör sedan ner oljan.
3. Smält chokladen i vattenbad.
4. Blanda ner choklad, vetemjöl och salt i smeten.
5. Häll smeten i formen och strö över pinjenötter och havssalt (jag är väldigt sparsam med salt i bakning generellt).
6. Baka i mitten av ugnen i cirka 20-25 minuter.

Kakan kan med fördel bakas ett par dagar innan den ska serveras.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0