Toffifee-muffins

För ett tag sedan fick jag ett ark Toffifee av en kollega. Det hade blivit över efter en godisfrossa och hon gav mig i uppgift att hitta på någonting att baka av dem.
Först idag tog jag mig tid att slutföra mitt uppdrag. Det blev Toffifee-muffins.

INGREDIENSER:

100 gram hackad mörk choklad
2,5 dl vetemjöl
2 msk kakao
2 tsk bakpulver
2 ägg
1,5 dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
100 gram smält smör

12 Toffifee
(100 gram vit choklad och strössel)

GÖR SÅ HÄR:

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa ägg, farin- och vaniljsocker poröst.
3. Rör i mjölk samt smält smör i smeten.
4. Blanda mjöl, kakao och bakpulver i en skål och vänd ner i smeten.
5. Klicka ut smeten i muffinsformar och lägg en Toffifee i varje muffins.


Så här ser muffinsen ut innan de gräddats. Godiset sjunker snabbt ner i mitten och blir en härlig kola.

6. Grädda i 15-20 minuter beroende på hur stora formar du använder. Var försiktig så de inte blir torra.
7. Låt muffinsen svalna.

Om tid finns:
Smält 100 gram vit choklad i vattenbad. Häll lite på varje muffins och strö på lite strössel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0