Kanske de godaste saffransbullarna någonsin

Jag anade från början att det skulle bli bra. Sammanlagt tog det fyra timmar att göra dessa bullar men de var mödan värd. Det är förmodligen de godaste saffransbullar jag någonsin bakat - fyllda med härlig vaniljkräm.
 
INGREDIENSER:
 
50 gram jäst
5 dl gammaldags mjölk
1 gram saffran
2 dl vit sirap
lite salt
1 ägg
250 gram kesella
vetemjöl
100 gram rumsvarmt smör
 
Vaniljkrämen är Leilas som ni hittar HÄR.
 
Smält smör + strösocker att rulla bullarna i
 
GÖR SÅ HÄR:
 
1. Smula jästen i en bunke och häll i mjölken. Rör om tills jästen lösts upp (jag gör alltid mina vetedegar i min Kitchen Aid).
2. Tillsätt saffran, salt, ägg, sirap och kesella. Rör ihop tills allting har blandat sig.
3. Ha sedan i mjöl (jag vet inte exakt hur mycket jag har i utan häller på tills degen är bra). Precis innan jag är nöjd med degen har jag i smöret. Sedan får Aidan (min fina Kitchen Aid) arbeta med den i cirka en kvart.
4. Låt degen jäsa i minst två timmar på ett ganska varmt ställe.
5. Under tiden degen jäser: förbered vaniljkrämen. Tips: ta en större kastrull än vad du tror att du behöver eftersom det ska vispas rejält på slutet (kan hamna över hela spisen annars).
6. Häll upp degen på ett bakbord och knåda den en stund. Dela degen i fyra delar (den blir vansinnigt stor annars). Gör sedan runda små bollar (cirka 36 st) och lägg på plåtar med bakplåtspapper.
7. Jäs bullarna under duk i cirka 40-50 minuter till.
8. Häll vaniljkrämen i en spritspåse med tyll och klicka i en generös klick i varje bulle.
9. Grädda bullarna på 200 grader i 7-8 minuter.
10. Låt dem svalna lite grann. Pensla sedan med smält smör och rulla i strösocker.
 
Vansinnigt goda!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0