Media beter sig som gamar i SAS-krisen

Som fd SAS-anställd och i egenskap av skattebetalare kan jag självklart kritisera vissa beslut som företaget tagit under årens lopp (framför allt de senaste elva åren). Man kan ifrågasätta vissa vägval som SAS har gjort och som lett fram till den kris de befinner sig i.
Att vrida tillbaka klockan är dock omöjligt. Att vara efterklok är lönlöst. Det enda valet nu är att se framåt och göra det bästa av situationen.
 
Självklart följer jag nyheterna angående "SAS-krisen". Och det har inte undgått mig att det finns en underton av obehaglig förhoppning i media (framför allt hos Expressen) att företaget ska gå i konkurs och göra flera tusen människor arbetslösa.
För mig är detta fullkomligt obegripligt. Media beter sig som gamar som cirklar över ett byte med en illa dold önskan om värsta möjliga utgång.
Man är så löpsedelskåt att man inte ens reflekterar över att människor riskerar att förlora sina jobb.
 
Dessutom har man i media insinuerat att personalen på SAS (kabinpersonal och piloter) skulle vara orsaken till krisen. Det gör mig vansinnig.
Personalen sliter för sin lön, gör ett fantastiskt jobb och är beundransvärt lojala sitt företag i den svåra timmen. Ingen skugga ska falla på de människor som gör SAS till ett säkert flygbolag för sina passagerare. De har kämpat i motvind i många år nu men går ändå till jobbet med inställningen att göra sitt yttersta för sitt företag.
 
Personligen håller jag tummar och tår för att dessa fantastiska människor fortfarande har ett jobb att gå till i morgon, att de klarar av denna kris och kommer på fötter igen.
 
Och till de blodtörstiga journalisterna höjer jag ett varningens finger: det går inte att gömma sig för Karma. Att önska andra olycka är som att be om det för egen del. Värt att tänka på...
 
(Ex, Ex, Ex, Ex, DN, DN, DN, AB, AB
 
 

Kommentarer
Postat av: Pliton

Nu är det jätteviktigt att de olika facken inte böjer sig för arbetsgivarens utpressning. För då är den svenska modellen död. Och det vore en katastrof.

2012-11-18 @ 18:25:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0