Kycklingnuggets gjorda på riktigt

Man behöver inte köpa (och framför allt inte äta) nuggets gjorda av diverse malda slamsor på snabbmatsställen. Man kan faktiskt göra dem själv. På riktigt kycklingkött. Och jag garanterar att de blir mycket godare (mer mättande också för den delen).
 
Jag har inga exakta mått utan "höftar" bara.
 
INGREDIENSER:
 
2-3 kycklingfiléer
1 ägg
salt + vitpeppar
paprikapulver
lite ströbröd
lite sesamfrön
finriven parmesan (jag kan sträcka mig så långt att man väljer den där mjöliga, färdiga sorten som finns på påse)
rapsolja att steka i
 
GÖR SÅ HÄR:
 
1. Skär kycklingen i nuggetsstora bitar och krydda med salt, peppar och paprikapulver
2. Vispa upp ägget i en djup tallrik
3. I en annan tallrik: blanda ströbröd, sesamfrön och parmesan.
4. Panera sedan filéerna i ägg och den torra blandningen.
5. Stek dem på medelhög värme i rapsolja tills de fått en gyllene färg.
6. Lägg sedan över dem i en ugnsform och efterstek på 200 grader i cirka 10-15 minuter.
7. Servera med grönsaker och någon kall god hemmagjord dipp (senap eller blue cheese passar utmärkt till!).
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0