Pistagebullar

Jag ska inte påstå att det blev de vackraste bullarna jag har knådat ihop men definitivt bland de godaste: pistagebullar.
Jag ville göra dem som tvinnade "snurror". Så det testade jag på första delen av degen. Det blev inte så lyckat med den fyllningen som bara flöt ut så jag ger er rådet att göra dem på traditionellt vis, dvs rulla ihop degen innan ni skär ut bullar.
 
INGREDIENSER:
 
Deg:
50 gram jäst
4 dl mjölk
100 gram rumsvarmt smör
1 ägg
lite salt
2 tsk vaniljsocker
2 msk vit sirap
ca 10-11 dl mjöl (jag häller i mjöl tills degen blir bra)
 
fyllning:
500 gram mandelmassa
200 gram rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 tsk pistageessens
(grön karamellfärg)
70 gram hackade pistagenötter (spara lite att ha på bullarna)
 
GÖR SÅ HÄR:
 
Jag kalljäser alltid mina vetedegar och arbetar ihop dem i min Kitchen Aid (tro mig - bästa investeringen någonsin).
Smula jästen i den rostfria bunken, häll på mjölken och låt jästen lösas upp. Sätt igång matberedaren och ha under lätt omrörning i salt, vaniljsocker, vit sirap och ägg. Arbeta därefter in vetemjölet och smöret.
Jäsningen brukar ta 2-3 timmar.
 
Fyllningen: blanda samman alla ingredienser i en skål och vispa ihop med en elvisp (använd degkrokarna).
 
Kavla ut degen, bred på ett generöst lager av fyllning och nötter, lägg bullarna i formar och låt dem jäsa ytterligare 30-40 minuter under bakduk.
Pensla sedan med lite uppvispat ägg, strö på lite hackade pistagenötter och grädda på 225 grader i 8-10 minuter tills bullarna fått fin färg.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0