Idéer till lantlig inredning

Personligen känner jag sorg i hjärtat när jag kliver in i hem som är inredda i "den svenska minimalismen": framför allt i vår huvudstad ser hemmen ut som de är stöpta i samma form. Visserligen är möblerna i dessa hem inköpta för hutlösa priser på exklusiva och trendiga butiker men den sorgliga sanningen är att intrycket ändå bara andas IKEA-katalog. För allting ser likadant ut. "Stilrent", opersonligt och sterilt.
 
Jag vill att ett hem ska se ut som ett hem. Blanda olika stilar, nytt och gammalt med personliga detaljer. För egen del skulle jag ledsna ganska fort om jag bodde i ett hem som gick i samma stil rakt igenom - jag har olika teman i olika rum. Man ska inte vara rädd för att hämta sin inspiration från olika ställen - ofta resulterar det i något bra, annorlunda och unikt.
 
Mitt sovrum går till exempel i en lantlig stil. Jag ville att känslan när man kliver in där skulle vara som om man befinner sig i ett sovrum i ett hus i skärgården.
Den lantliga stilen gör sig också väldigt bra i ett kök.
 
I Anna Örnbergs bok "Inred lantligt på ditt eget sätt" hittar man mycket idéer hur man enkelt - och till en billig penning om man är påhittig - kan sätta en lantlig prägel på sitt hem. Boken är fylld med vackra bilder på interiör samt ger praktiska råd och tips om hur man själv kan fixa och dona.
 
Det är bara fantasin som sätter gränser.
 
BETYG: 4 av 5
 
Inred lantligt på ditt eget sätt : bohemiskt, industriellt, elegant, shabby chic
Bild lånad av adlibris (cdon, bokia, bokus 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0