Världens mat i Gordon Ramsays version

Trots att man finner Gordon Ramsay i flera olika matlagningsprogram i flera svenska tv-kanaler samtidigt så finns det än så länge bara tre stycken kokböcker av honom översatta till svenska (varav två i skrivande stund är restnoterade). När det gäller just kokböcker vill i alla fall jag personligen ha den översatta till rätt måttenheter då jag saknar både tid och tålamod att konvertera dem.
 
Den jag har i min ägo heter kort och gott "Världens mat!" (ja, med utropstecken). Och titeln håller vad den lovar. Här bjuder Ramsay på sina favoritrecept med rötter i bland annat Frankrike, Italien, Thailand, Indien och USA. Boken är generöst illustrerad med vackra bilder, utförliga tips (till exempel hur man halstrar pilgrimsmusslor) och han har förenklat och anpassat recepteten så man utan problem kan laga rätterna i ett svenskt kök utan att behöva ägna en hel dag vid spisen.
 
"Världens mat!" är faktiskt väldigt användbar eftersom den spänner över flera områden. Från lättlagad vardagsmat till festligare måltider och desserter. Både recept och instruktioner är lätta att följa och man blir inspirerad till matlagning bara genom att bläddra i boken.
 
Ramsays attityd må reta gallfeber på många men det finns knappast någon som kan slå honom på fingrarna när det gäller matlagning. Killen kan sin sak.
 
BETYG: 5 av 5
 
Världens mat!
Bild lånad av adlibris (cdon, bokia, bokus) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0