Nesbö imponerar

 
Sjunde Harry Hole-deckaren och det börjar äntligen att ta fart. Fortfarande anser jag att Jo Nesbö borde lära sig att "kill your darlings" men "Snömannen" har ett mycket bättre driv än de tidigare sex böckerna. Den är uppskruvad, överdriven och för mycket av allt men det ger intrigen en rejäl skjuts framåt och jag har inte tråkigt en sekund. Faktum är att boken mot slutet var så pass spännande att jag var tvungen att läsa de sista 200 sidorna i ett svep - det gick inte att lägga undan boken till förmån för sömn.
 
Det är också härligt med en författare som vågar ta ut svängarna så extremt och som bevisligen lägger ner ett stort och genuint jobb på research. Därför känns "Snömannen" som ett omsorgsfullt sammansatt hantverk, genomtänkt och kompromisslös.
 
Jag vill fortfarande emellanåt redigera och stryka en massa onödig text men inte i samma utsträckning som i de tidigare sex böckerna. "Snömannen" imponerar.
 
BETYG: 4 av 5
 
Snömannen
Bild lånad av Adlibris (adlibris, adlibriscdon, cdon) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0