Trots allt en lovande start för Bolton

SJ Bolton är en ny bekantskap för mig. Hur hon har gått mig obemärkt förbi förstår jag inte riktigt. Hon är inte någon novis utan har ett par böcker översatta till svenska.
Den första i serien om Londonpolisen Lacey Flint heter "Nu ser du mig" och på pappret innehåller den allting man kan önska sig av en deckare.
 
Laceys kastas in i sin första mördarjakt då det verkar som London drabbats av ännu en Jack The Ripper-mördare. En mördare som dessutom verkar vara fixerad vid just Lacey.
 
Tyvärr är boken i sin helhet en besvikelse. Intrigen håller inte ihop, Bolton skruvar handlingen ett par varv för mycket och den hade tjänat på att kortas av minst hundra sidor. Jag har svårt att veta vart jag har Lacey och ibland blir det bara för spretigt och flummigt.
 
Men jag ger inte upp hoppet om Bolton ännu. Det finns någonting lovande hos henne. Hon har fantasin som krävs för att skriva en riktigt bra deckare. Hon måste bara lära sig att fokusera, sålla i texten och hålla sig till väsentligheterna. Och hennes förkärlek till det bestialiska och råa kanske kommer att tonas ner så småningom.
Jag håller tummarna för det!
 
BETYG: 2,5 av 5
 
Nu ser du mig (pocket)
Bild lånad av Bokus (bokus, adlibris,adlibris, cdon, cdon)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0