Se filmen istället!

Det är segt. Stundtals osammanhängande. Rörigt. Jag tappar konstant intresset och märker hur jag på vissa ställen bara skummar igenom texten. Blir aldrig fängslad. Bara uttråkad. Vill att det ska ta slut.
Sedan ser jag trailern för filmen på tv och tänker: "kan den här lilla filmsnutten verkligen vara knuten till en så sorgligt tråkig bok?".
 
Som bok är Gillian Flynns "Gone girl" ett trist misslyckande. Som film är den ett mästerverk.
 
Nick och Amy Dunne har ett till synes perfekt äktenskap. Efter några hektiska år i New York har de slagit sig till ro i en sliten småstad i Missouri. Nick äger en bar tillsammans med sin tvillingsyster. Amy skriver dagböcker. Och det är de två parallella historierna som vi får följa.
På parets femte bröllopsdag försvinner Amy och Nick blir misstänkt. Var den perfekta idyllen bara en fasad?
I bokform en gäspning. I biosalongen tappar man andan.
 
Filmen är nämligen helt briljant. Trots sin längd (över två timmar) så är det ruskigt spännande från första sekunden. Och ingen förtjänar nästa års Oscar för kvinnliga huvudroll mer än Rosamund Pike.
Så strunta i boken. Se filmen istället.
 
Gone girl (Pocket)
Bild lånad av cdon (bokus)
 

Kommentarer
Postat av: Ramona Fransson

Märkligt att det kommer en bok så många år efter den fantastiska filmen. Och ja ... jag håller med dig... detta är en helt otroligt bra film. Den var så bra så jag har sett den tre gånger. :)

2014-12-05 @ 14:09:50
URL: http://www.ramona-fransson.blogspot.com
Postat av: Ramona Fransson

Hej igen!

Fel! Fel! Fel! Jag blandade ihop den här med filmen

Gone baby gone!

Också den med Ben Affleck i huvudrollen. Den tyckte jag var kanon och har sett tre ggr. Sorry!

http://www.imdb.com/title/tt0452623/

2014-12-05 @ 14:18:57
URL: http://www.ramona-fransson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0