Sigtuna litteraturfestival

Nu i helgen har jag varit i de finare delarna av kommunen där Sigtuna Litteraturfestival ägt rum. I går var jag och lyssnade på Kristina Ohlsson vars tre första böcker var helt briljanta (läs bland annat hennes Änglavakter) och idag lyssnade jag på Anders Roslund och Börje Hellström.
Jag har faktiskt inte läst någonting av Roslund/Hellström ännu. Medvetet har jag undvikit det eftersom deras böcker beskrivs som "samhällskritiska" (där min personliga åsikt är att "utanförskap" inte berättigar att man beter sig hur som helst - man måste göra någonting själv också. Men den diskussionen kan vi ta vid ett annat tillfälle).
Dock var det två helt fantastiska herrar som pratade i en timme i Mariakyrkan (inte bästa akustiken om man vill höra vad folk säger - kyrkan lämpar sig mer för bröllop). Jag blev oerhört förtjust i dem så småningom kommer jag säkert att läsa någonting de har skrivit.
 
Igår blev jag också så där gulligt starstruck när jag träffade Henning Mankell Stora gatan (gatan är i verkligheten jätteliten - det är ett namn som förmodligen hängt med sedan Medeltiden Sigtuna var Sveriges huvudstad och har ingenting med ironi att göra). Jag gick dock aldrig och lyssnade på honom eftersom han inte var där i egenskap att prata om sitt författarskap vilket är det som intresserar mig.
 
Det är mycket positivt att man arrangerar festivaler av det här slaget i kommunen. Hade jag haft mer ork och energi så hade jag gått och lyssnat på fler författare. Jag hoppas att Litteraturfestivalen förvandlas till en årlig tradition.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0